Pleasure Consuming Games I – 2017

9_pac man“Pleasure Consuming Games”–a workshop to explore the pleasures of contemporary, digital games alongside their pleasure-consuming potentialities and propensities.

September 22, 2017

September 23, 2017

Concordia University, Montréal, Canada


We will gather to discuss the ‘gamblification’ of games, the ‘gamification’ of gambling, and the porous boundary that ostensibly delimits these domains of play. We will consider epistemological and methodological challenges in the study of contemporary, digital play, as well as the dynamics of emergent platforms of play (e.g., the ‘free-to-play’ business model). We will engage with a variety of games (e.g. Clash of Clans, Candy Crush Saga, a selection of slots on espacejeux.com, and we may even wager on a DotA 2 battle). The format will be as follows: Day 1 (Friday)—scholarly opining; Day 2 (Saturday)—gaming, grinding, winning, losing, and experiencing the glorious and mundane pleasures of consuming games.

Nous nous réunirons afin de discuter de la « gamblification » du jeu, de la « gamification » du gambling, ainsi que de la frontière perméable qui délimite apparemment ces domaines du jeu bien distincts. Nous aborderons également divers enjeux épistémologiques et méthodologiques en lien avec la recherche sur le jeu numérique contemporain, puis la dynamique actuelle des plateformes de jeu émergentes (ex. le modèle d’affaires free-to-play). Nous plongerons, par conséquent, dans l’environnement ludique d’une grande variété de jeux (ex. Clash of Clans, Candy Crush Saga, une sélection de machines à sous sur espacejeux.com, et nous pourrons même aller jusqu’à parier sur une bataille de DotA 2). L’atelier se déroulera selon la formule suivante : Jour 1 (vendredi) – conférence académique et discussion ; Jour 2 (samedi) – gaming, grinding, gain, perte, puis l’expérience des plaisirs glorieux et mondains qui se manifestent de par la consommation de jeux.